Tuva

Fra IKT Hjelpemidler
Hopp til: navigasjon, søk

Talegjenkjenning Tuva er en programvarepakke med diktering av generelt språk på norsk samt styring av PC på Windows plattformen. Mer informasjon om Tuva på Max Manus' hjemmeside.

Brukerstøtte[rediger | rediger kilde]

Direktenummer til brukerstøtte hos Max Manus: 99 088 088 - support.tuva@maxmanus.no - Tuva FAQ

Tuva på Facebook

Bruksanvisninger[rediger | rediger kilde]

Programmer som er tilpasset Tuva[rediger | rediger kilde]

Programmer som kan tilpasses Tuva[rediger | rediger kilde]

Krav[rediger | rediger kilde]

Annet[rediger | rediger kilde]

Programvare[rediger | rediger kilde]

Det finnes ingen demoversjon av programmet! Du trenger lisens og brukerprofil for å kunne bruke programmet. For å laste ned programmet må du henvende deg til: support.tuva@maxmanus.com - last ned Tuva

Tips[rediger | rediger kilde]

Viktig! Kun tekst som dikteres inn i de for Tuva tilrettelagte programmene Word og Outlook samt QuickNote er med til å forbedre brukerens profil. Du kan også bruke "Initial Trainer" for å lære opp profilen i begynnelsen. Etter det er det viktig å "trene Tuva" til å bli vant med din uttale samt ordbruk ved å først diktere, og så rette opp feilene i henhold til det du sa under dikteringen, og ikke i henhold til det du ønsket å si!. Når du avslutter Word eller QuickNote, så blir din talestrøm sammen med den rettede teksten sendt automatisk til Tuva serveren hos Max Manus. Forbedringen skjer vanligvis i løpet av et døgn.

Litt om QuickNote[rediger | rediger kilde]

Foreløpig er kun Word 2013/2016, Outlook, PowerPoint (begrenset) og Internet Explorer (begrenset) tilpasset. Jeg anbefaler å bruke Google Chrome som nettleser med utvidelsen "GleeBox".

QuickNote er en tekstboks i Tuva som kommer opp når man bruker et program som ikke er tilpasset til Tuva (se i linjen over). Da kan du diktere teksten inn i QuickNote, rette og formatere den. Hvis du ikke ønsker å bearbeide teksten, så kan du klikke på den runde knappen i nederst høyre hjørnet i QuickNote. Da skal den være rød, og dermed blir QuickNote ikke åpnet neste gang du går til et for Tuva ukjent program. Teksten blir skrevet inn direkte der hvor markøren er. Dette ville jeg anbefalt i applikasjoner hvor du ikke bruker formatert tekst. OBS! Mange funksjoner vil da ikke fungere siden Tuva ikke kommuniserer med slike programmer.

Tuva sammen med engelsk talegjenkjenning i Windows 10[rediger | rediger kilde]

Hvis man har bruk for både norsk og engelsk diktering, så kan man velge engelsk som visningsspråk i Windows 10. Windows 10 har innebygd talegjenkjenning for engelsk (se egen artikkel om Windows speech recognition), men ikke norsk. Tuva kan derimot brukes i engelsk Windows og Word. Du kan fortsatt bruke norsk tastatur. Vær obs på at Tuva panel også forandrer seg til engelsk, men talekommandoene er fortsatt på norsk!

Det å bruke «klikk» sammen med navn av en knapp vil ikke uten videre fungere i Tuva med engelsk Windows og Word! Derimot fungerer «vis tall» uten videre.

Husk å skru av Tuvas talegjenkjenning før du bruker engelsk og motsatt!