Tuva

Fra IKT Hjelpemidler
Hopp til navigering Hopp til søk

Talegjenkjenning Tuva er en programvarepakke med diktering av generelt språk på norsk samt styring av PC på Windows plattformen. Mer informasjon om Tuva på Max Manus' hjemmeside.

OBS! På søknadsskjema til Hjelpemiddelsentralen skriver du:

  • Tuva uten hodetelefon - artikkel nummer: 243242 - ikke levert

Hodetelefon til Tuva - artikkel nummer: 235548 - leverer vi ut som tilbehør under utprøvingen, og registrerer som P-LÅN.

Nyheter om Tuva[rediger | rediger kilde]

  • 10.2.20: Ny funksjon: "Trykk tab 2 ganger" (fra 2-10 ganger)

Brukerstøtte[rediger | rediger kilde]

Direktenummer til brukerstøtte hos Max Manus: 99 088 088 - support.tuva@maxmanus.no - Tuva FAQ

Tuva på Facebook

Bruksanvisninger[rediger | rediger kilde]

Full oversikt over alle kommandoer får du i hjelpefilen som kan åpnes i Tuva menyen under Tuva hjelp. Med talekommando "Hva kan jeg si" får du opp en liste over de viktigste kommandoer.

Programmer som er tilpasset Tuva[rediger | rediger kilde]

Programmer som kan tilpasses Tuva[rediger | rediger kilde]

Krav[rediger | rediger kilde]

Annet[rediger | rediger kilde]

Programvare[rediger | rediger kilde]

Det finnes ingen demoversjon av programmet! Du trenger lisens og brukerprofil for å kunne bruke programmet. For å laste ned programmet må du henvende deg til: support.tuva@maxmanus.com - last ned Tuva

Oppdatering av firmware på Tuva-headset[rediger | rediger kilde]

Nedenfor er fremgangsmåte for oppdatering av firmware på Tuva-headset. Gi gjerne beskjed om hvorvidt dette løser problemene på de to headsettetene hos dere. Hvis du har tid til å beskrive litt hvilke problemer det er med headsettene før oppdatering, så hadde det vært helt glimrende. Headsettet jeg oppdaterte hadde problemet at mute-knappen regelrett slo seg av automatisk etter en liten stund. Brukeren av headsettet har ikke opplevd dette etter oppdatering av firmware.

  1. Gå til hjemmesiden til Sennheiser HeadSetup™ Pro under "Download Freeware": https://en-us.sennheiser.com/headset-software-pc
  2. Installer programmet "Headsetup Pro"
  3. Se til at headsettet er koblet til og åpne programmet når det er ferdig installert. Nedenfor er et skjermbilde av programmet, klikk «Options» og deretter klikk «Check for updates».
  4. Etter oppdateringen er fullført klikker du på fanen «Updates» og deretter klikker du for å oppdatere Sennheiser SC630.
  5. Da skal firmware være oppdatert!

Egentrening[rediger | rediger kilde]

Når du har fått Tuva, og hatt litt opplæring, kan du komme i gang på egenhånd.

  1. Her finner du alt om Tuva, bruksanvisninger, videoer og mer: https://hjelpemidler.miraheze.org/wiki/Tuva
  2. Dikter relevant tekst i Word (fra Windows Startknappen) med Tuva:
    1. Rett teksten i henhold til det du dikterte – sett markøren i begynnelsen av teksten, og trykk på avspillknappen i Tuva (ser ut som en CD spiller avspillknapp).
    2. Hør på din egen stemme, og vurder hva du kan forbedre under diktering for å få mest mulig riktig tekst. Det kan skylles blåselyder, eller annen forstyrrelse. Mikrofonen skal ikke være rett foran munnen.
    3. Hvis du ikke rekker å korrigere teksten: fjern den teksten du ikke har rettet før du avslutter Word.
    4. Når du avslutter Word, blir den dikterte lydfilen samt teksten sendt til din profil hos Max Manus for å forbedre den.
  3. Legg til en standardtekst (tekster du ofte skriver):
    1. Velg Configurator i Tuva menyen
    2. Velg Standardtekst
    3. Trykk på plusstegnet
    4. Skriv et nøkkelord som skal utløse standardteksten
    5. Skriv inn en tekst, gjerne med mange ord og flere linjer (Du fikk noen eksempler fra meg – eks. e-postadresse)
    6. De nye standardtekstene virker ikke før du har restartet Tuva!
  4. Legg til nye ord i din personlige ordliste (høyre ikon under av/på knappen i Tuva
  5. Test de ordene og standardtekstene du har lagt til.
  6. Prøv hjelpefunksjoner i Tuva: Enten Tuva hjelp fra menyen, eller si: "Hva kan jeg si?"

Når du har gått gjennom disse punktene, kan du gjerne avtale et nytt tidspunkt med mer opplæring hvis du ønsker dette.

Hvis du og Katrin har tekniske problemer, så tar dere det med IT avd. Husk at leverandøren til Tuva, Max Manus også kan hjelpe deg hvis du står fast eller opplever problemer med systemet: https://www.maxmanus.no/support/

Lykke til videre.

Tips[rediger | rediger kilde]

Viktig! Kun tekst som dikteres inn i de for Tuva tilrettelagte programmene Word og Outlook samt QuickNote er med til å forbedre brukerens profil. Du kan også bruke "Initial Trainer" for å lære opp profilen i begynnelsen. Etter det er det viktig å "trene Tuva" til å bli vant med din uttale samt ordbruk ved å først diktere, og så rette opp feilene i henhold til det du sa under dikteringen, og ikke i henhold til det du ønsket å si!. Når du avslutter Word eller QuickNote, så blir din talestrøm sammen med den rettede teksten sendt automatisk til Tuva serveren hos Max Manus. Forbedringen skjer vanligvis i løpet av et døgn.

Hurtigtaster i Tuva[rediger | rediger kilde]

  • Starte og stoppe Tuva: Alt+Ctrl+R

Taletrener[rediger | rediger kilde]

Talestyring av Tuvas taletrener

Litt om QuickNote[rediger | rediger kilde]

Foreløpig er kun Word 2013/2016, Outlook, PowerPoint (begrenset) og Internet Explorer (begrenset) samt Utforskeren tilpasset. Jeg anbefaler å bruke Google Chrome som nettleser med utvidelsen "GleeBox".

QuickNote er en tekstboks i Tuva som kommer opp når man bruker et program som ikke er tilpasset til Tuva (se i linjen over). Da kan du diktere teksten inn i QuickNote, rette og formatere den. Hvis du ikke ønsker å bearbeide teksten, så kan du klikke på den runde knappen i nederst høyre hjørnet i QuickNote. Da skal den være rød, og dermed blir QuickNote ikke åpnet neste gang du går til et for Tuva ukjent program. Teksten blir skrevet inn direkte der hvor markøren er. Dette ville jeg anbefalt i applikasjoner hvor du ikke bruker formatert tekst. OBS! Mange funksjoner vil da ikke fungere siden Tuva ikke kommuniserer med slike programmer.

Tuva sammen med engelsk talegjenkjenning i Windows 10[rediger | rediger kilde]

Hvis man har bruk for både norsk og engelsk diktering, så kan man velge engelsk som visningsspråk i Windows 10. Windows 10 har innebygd talegjenkjenning for engelsk (se egen artikkel om Windows speech recognition), men ikke norsk. Tuva kan derimot brukes i engelsk Windows og Word. Du kan fortsatt bruke norsk tastatur. Vær obs på at Tuva panel også forandrer seg til engelsk, men talekommandoene er fortsatt på norsk!

Det å bruke «klikk» sammen med navn av en knapp vil ikke uten videre fungere i Tuva med engelsk Windows og Word! Derimot fungerer «vis tall» uten videre.

Husk å skru av Tuvas talegjenkjenning før du bruker engelsk og motsatt!

Utvidelser til Tuva[rediger | rediger kilde]