Midlertidig side temp

Fra IKT Hjelpemidler
Hopp til: navigasjon, søk

·         «Program Dragon Professional Individual 15» art.nr.: 223378

·         Hodesett program Dragon tale-til-tekst m/mikrofon: 213519

·         Skanner mus: -Mus IRIScan Mouse skannermus f/p: art.nr: 196013 - http://hjelpemiddeldatabasen.no/r11x.asp?linkinfo=38163

I Windows 7 og 10:

·         Gå til kontrollpanel

·         Utseende og personalisering

·         Endre tema

·         Velg Høykontrast nr. 1 eller 2

Dette vil fungere i Windows, Office produktene samt andre programmer som er laget tilgjengelige.

X-keys: hms nr 153211

Arduino[rediger | rediger kilde]

Innmatingsboks: art.nr:  232728[rediger | rediger kilde]

Innmatingsenheten som kobler sammen Mac-en med tynnklient regnes som hjelpemiddel, og kan søkes med skjema jeg sendte dere.

Prøvd ut Mac talegjenkjenning med noen kommandoer. Du finner kommandoene ved å si: «vis kommandoer» eller gå til Systemvalg – tilgjengelighet – diktering – dikteringskommandoer. Her kan du krysse av/på om du vil bruke en kommando eller ikke. Ikke kryss av flere enn du trenger for å øke treffsikkerheten.

  • Legge til egne kommandoer.
  • I Windows - hvordan du kan forandre dobbeltklikk til enkeltklikk: Win-tast+E – i utforskeren: trykk Alt-tast – verktøy – mappealternativer – generelt – klikk elementer slik – kryss av Enkeltklikk for …

Min oppsummering av utredningen - Morse[rediger | rediger kilde]

1.       Styring av Mac ved hjelp av …. Joystick fra … : (Beret setter inn navn til leverandør og produktet som ble vist) – Kan være en mulig løsning, men er tidskrevende for å flytte til ulike punkter. Automatisk klikk (dvelefunksjon) han være et alternativ. Denne løsningen kunne brukes for å skrive tekst på skjermtastatur.

2.       Talegjenkjenning: Jeg viste ikke norsk talegjenkjenning som opprinnelig planlagt, siden bruker selv hadde forkastet Siri i iPhone. Tommy har artikulasjonsvansker som vil gjøre det vanskelig å ta i bruk dagens talegjenkjenning.

3.       Bryterstyring på iPhone med bryterboks og 2-3 brytere: Tommy prøvde selv å ringe ved hjelp av 2 bryterstyringen, og gjennomskuet rask hvordan det gjøres. Han kan ikke bruke mobiltelefonen i dag uten å få hjelp med riktig plassering. Viktig med riktig plassering av 2-3 brytere på rullestolen.

4.       2-3 bryterstyring med morseboks: Demonstrasjon av morseboks. Ved hjelp av morsekoder styres alle tastaturkommandoer med bare 2-3 brytere. Denne løsningen krever ingen programvare som skjermtastatur på Mac eller PC. Løsningen er kjent for å være en raskere løsning enn vanlig bryterstyring med skjermtastatur. Tommy og hans assistent virket motivert til å lære seg systemet. Tommy var i stand til å skrive noen bokstaver med få instrukser.