Idémyldring

Fra IKT Hjelpemidler
Hopp til: navigasjon, søk

Mobility for synshemmede rullator- og rullestolkjørere[rediger | rediger kilde]

Fått fra Eivind Sverre, Statped Syn

Marthe Bekkevold i samarbeid med hennes veileder Dag Svanæs fikk denne ideen på nytt og uviklet en protomodell ved NTNU. Prototypen er laget med Arduino.

Beskrevet i Marthe sin masteroppgave: «Rullator for synshemmede - Brukbarhetstest av en løsning med ultralyd avstandssensorer»  

På vegne av de synshemmede ønsker jeg at denne ideen realiseres og at den helst bidrar til norske arbeidsplasser.

Du har bare to hender i forhold til å føle vibratorene derfor må vi finne gode løsninger for flere varslere, da de viktigste sensorene er de som varsler høydeforskjeller nedover som f.eks. trappetrinn, fortauskant og perrong.

Kanskje noen vibratorer som kan festes andre steder på kroppen og som trigges gjennom tråløs informasjon, eller kanskje høydeforskjeller nedover skal være på lyd. Det må også kunne varsles et stykke foran rullatoren og sannsynligvis til siden.

Torpo på Gjøvik er et norsk firma som produserer rullatorer men tror ikke de har elektroingeniører for videreutvikling av ideen.

Project: Analog Switch Control - analog bryter[rediger | rediger kilde]

Summary[rediger | rediger kilde]

Traditional switches for people with special needs are limited to either pressed or released, technically known as a “digital function”.

People with severe motor disabilities (e.g. cerebral palsy) often activate switches unintended by their spastic activity.

In this project we try to develop a pressure sensitive switch which filters out involuntary activation by distinguishing between a “normal pressure” and a “spastic pressure”. We can also filter out the rest-force, the “too light pressure” as not validated pressure.

We consider to implement haptic feedback, auditive and/or graphic feedback to give user and helpers a more supportive user interface.

Man ser ofte også at man i tidlig kartlegging eller intensivbehandling sjekker ut om personen kan knipe/knytte sin hånd. Et slikt håndttrykk kan da være en ressurs for den mest basale, personassisterte kommunikasjon, men det har vært få eller ingen god anvendelse av et spastisk håndtrykk for å betjening assistive technology.

HTML Canvas Gauges[rediger | rediger kilde]

Web interface input/output with Arduino:

Switches[rediger | rediger kilde]

Ergonomical and mechanical solutions[rediger | rediger kilde]

Arduino and the pressure sensor[rediger | rediger kilde]